inzamelingsactie - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Anouk Veeken - WaarBenJij.nu inzamelingsactie - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Anouk Veeken - WaarBenJij.nu

inzamelingsactie

Door: Anouk van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Anouk

05 Maart 2015 | Ghana, Golokuati

Lieve vrienden, familie en kennissen,

Wij (Mike en Anouk) zijn op dit moment in Ghana waar we als vierdejaars verpleegkundige studenten 4 maanden stage lopen in het Margaret Marquart Catholic Hospital te Kpando. Hier verlenen wij vrijwilligerswerk en starten een project op, dit ook tevens voor onze afstudeerfase.
Ons oog is hierbij gevallen op het bevorderen en efficiënter laten verlopen van de bloeddonaties. Dit is een groot probleem in Ghana, waardoor de zorg van de patiënten wordt verslechterd. Tevens begint het regenseizoen er aan te komen en zal het aantal malaria patiënten hier toenemen, voor hen is dit ook heel hard nodig.

Men leeft hier veel in armoede, hebben weinig te eten, slechte leefomstandigheden en men moet hele dagen zwaar werk verlenen in de warme zon. Veel kinderen gaan niet naar school en moeten al op jonge leeftijd meewerken om genoeg geld binnen te brengen voor het eten en de dagelijkse levensbehoeften. Vele zijn niet geschoold en weten niet goed wat het belang van de bloeddonaties is. Ook wil men er graag geld voor en is men bang dat het lichaam het niet aan kan om bloed te missen bij het zware werk wat door vele wordt verleend. Ook religie speelt hierbij een rol.

Voor dit project willen we graag een kwaliteitsregister opzetten waarbij de gegevens worden genoteerd van de mensen die vaker willen doneren, bij tekorten kunnen deze worden ingeschakeld (vergelijkbaar met de soort bloedbank in Nederland). Natuurlijk moet deze groep wel verder worden uitgebreid, dit willen we doen door educatie te geven op o.a. senior high scholen en hierbij de mobile bloedbank mee te nemen. Ook willen we graag brochures en folders maken die uitgedeeld kunnen worden en mee worden genomen tijdens de educatie. Deze willen we maken in het Engels en de regionale talen Ewe en Twi. Dit om een groter publiek aan te trekken, want niet iedereen kan hier Engels. Tevens willen we proberen om mensen te bereiken via de markten, kerken en andere sociale evenementen.
Ten slotte willen we ook graag het personeel bijscholen met betrekking tot het geven van de educatie en het gebruik van het kwaliteitsregister. Het personeel is nu al erg enthousiast over onze ideeën en willen er graag snel meer over weten.

Voor dit alles willen wij jullie om hulp vragen. Het zou heel fijn zijn als jullie bereid zijn om ons te sponsoren bij dit project en de bloeddonatie te bevorderen en daarbij een hogere kwaliteit voor zorg te leveren.
Willen jullie ons helpen dan vragen wij om het geld over te maken naar:
A.C.D. van der Veeken
Iban: NL73RABO0145123545
Omschrijving: Project bloeddonatie
Of naar:
M.L. van Zaanen
Iban: NL55ABNA0438355180
Omschrijving: project bloeddonatie

Alvast heel erg bedankt voor jullie bijdrage

Anouk en Mike