alweer 2 weken in Ghana - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Anouk Veeken - WaarBenJij.nu alweer 2 weken in Ghana - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Anouk Veeken - WaarBenJij.nu

alweer 2 weken in Ghana

Door: anouk van der veeken

Blijf op de hoogte en volg Anouk

24 Februari 2015 | Ghana, Golokuati

Lieve vrienden,

Precies vandaag (zondag 22 december) ben ik alweer 2 weken in Ghana, wat vliegt de tijd toch snel, maar gelukkig nog 15 mooie weken over. Zoals ik in mijn vorige reisverslag had verteld zijn we deze week voor het eerst begonnen in het ziekenhuis door maandag mee te lopen op de Medical Ward en dinsdag mee te lopen op de Children ward. Met deze oriëntatie zijn we de rest van de week verder gegaan door woensdag een kijkje te nemen op de maternity & labour ward en donderdag hebben we de HIV clinic gezien. Woensdag was een super leuke dag, we werden weer met open armen ontvangen en rondgeleid op de afdeling maternity & labour ward. De afdelingen lagen proppie vol. Op de maternity ward lagen vrouwen die net waren bevallen, die nog moesten bevallen, keizersneden en zelf veroorzaakte abortussen. Dit laatste komt veel voor in Ghana werd ons verteld en het is een groot probleem. Omdat het niet in het ziekenhuis uitgevoerd mag worden (katholiek) doen ze het maar thuis met allerlei rare dingen, het ziekenhuis kan dan alsnog de restjes opknappen. Echt heel erg om te zien, vaak houden de vrouwen er blijvende schade aan over.
Op de labour ward lagen op een gegeven moment 4 vrouwen met weeën, helaas niemand zien bevallen vanwege de shift wissel. Ook was er een acute keizersnee, hier helaas ook weer net te laat voor. Wat ik wel heel heftig vond om te zien was dat de baby van de keizersnee de zaal binnen kwam en niet meer ademde. Ze zijn zeker 10 minuten bezig geweest met reanimatie, beademing en uitzuiging. Ik dacht die gaat het niet redden, maar toch wel, na die 10 minuten begon hij te huilen en was het oké. Wat een top mensen daar!
De volgende dag (donderdag) hebben we dus meegelopen op de HIV clinic. Hier hebben we ook meegeholpen met de registraties van patiënten en de controles. Er waren ook echt jonge kinderen bij van wel 10 jaar, super erg om te zien dat die al besmet zijn. De dokter vertelde ons dat ze dit al hun hele leven hebben en besmet zijn geraakt tijdens de zwangerschap. Na deze weer hele interessante dag was het voor ons weekend, yesss! En dat hebben we goed gevierd ook. We zijn naar een barretje geweest in Hohoe (dat is een stad ongeveer 20 km verderop van golokuati) die net was geopend. Ik heb daar lekkere cocktails op en pizza. Dit is geheel nieuw voor deze regio, de eerste pizza bar! Hier hebben we ook Amerikaanse en Canadese vrienden ontmoet, super gezellig. Wat ook best grappig was aan deze avond is dat we werden aangehouden door de politie. Dit wordt simpelweg opgelost door 1 tot 5 cedi te geven (variërend van 33 cent tot 1,5 euro). Rijden zonder rijbewijs en verzekering maakt dan niet uit. Nee, nee de politie is niet corrupt in Ghana (zeggen ze haha).
De volgende dag (vrijdag) hebben we het rustig aan gedaan. Ik en Mike zijn naar een rivier gelopen, deze was echt prachtig mooi. Op een gegeven moment kwamen we uit bij een kleine compound. Daar ontmoette we Ben die ons alles vol enthousiasme en trots liet zien. Ze hadden daar geen water en stroom, woonde in afgeleefde huisjes zonder verdere faciliteiten, daarbij verbouwde ze veel zelf. Wat ze over hadden verkochten ze. Het was heel mooi om te zien hoe trots Ben was met alles (voor onze beleving had hij amper iets) en hoeveel zijn familie voor hem betekende.
Gisteren (zaterdag) zijn we vroeg op gestaan om om 6:00u aanwezig te zijn in Hohoe voor de health walk, dit ging vanuit de fysiotherapie van het ziekenhuis in Hohoe. Dit was erg leuk, met veel plezier en gezang, toch wel best vermoeiend hoor. De rest van de dag eigenlijk niet zo heel veel meer gedaan, barretje weer gepakt.
Vandaag zijn we weer eerst naar de kerk geweest die al om 7:00u begon, zoals jullie al doorhebben is hier in het weekend ook geen sprake van uitslapen. ’s Middags zijn we naar de chief van ons dorp geweest, dat is het hoofd zeg maar. Dus wij met 2 flessen likeur daar naar toe om ons voor te stellen. Vond het zelf niet zo heel veel voorstellen maar voor hier wordt je echt uitgenodigd door de koningin.
Nou lieve vrienden nu weten jullie weer zo ongeveer wat ik de rest van de week heb uitgespookt. Volgende week gaan we verder met ons project en zijn we vooral op children ward, maternity ward en labour ward aanwezig, veel zin in!

Veel liefs, Anouk